Sykevälivaihtelumittaus

Sykevälivaihtelu eli HRV (Heart Rate Variability) kuvaa sydämen peräkkäisten lyöntien välisen ajan ajallista vaihtelua. Sykevälivaihtelun määrä kasvaa palautumisen ja rentoutumisen aikana ja laskee rasituksen ja stressin seurauksena.

Päivittäisiä toimintojamme ohjaa autonominen eli tahdosta riippumaton hermosto. Autonominen hermosto ohjaa lihaksiamme, rauhasiamme ja säätelee monia elintoimintojamme. Autonominen hermosto jaetaan vielä sympaattiseen ja parasympaattiseen hermostoon. Sympaattinen hermosto aktivoituu stressireaktioiden seurauksena, kun taas parasympaattinen hermosto on aktiivinen silloin, kun koemme turvallisuuden tunnetta ja rentoudumme.

Sykevälivaihtelumittauksessa tarkastelemme sympaattisen ja parasympaattisen hermoston aktiivisuuden vaihtelua. Mittauksen avulla on mahdollista löytää elimistöä kuormittavia fyysisiä ja henkisiä stressitekijöitä (fyysinen harjoittelu, työergonomia, parisuhde…)  tai vastaavasti voidaan saada tietoa sopivista rentoutumismuodoista.

Selvitämme mittauksen käyttöä myös sisäilman ja ruoka-ainereagoinnin aiheuttamien stressireaktioiden mittaamisessa.

Ensimmäisellä mittauskerralla suosittelemme kahden tai kolmen vuorokauden mittausta. Tällä varmistamme mahdollisimman todellisen mittaustuloksen.

Ensimmäisen mittausvuorokauden hinta 90e/vrk
lisävuorokaudet 65e/vrk
Tarvittaessa mittauksen hintaan lisätään postituslisä 20e/mittaus

Lisätietoja sykevälivaihtelumittauksesta ja tilaukset

Fysioterapeutti
SUVI PITKÄNEN
ilollakuopio (a) gmail.com

Sinin kokemus sykevälivaihtelumittauksesta

“Kiinnostuin sykevälivaihtelumittauksesta, koska halusin tietää kuinka hyvin elimistöni palautuu työni kuormituksesta sekä liikunnallisista harrastuksistani. Palautumiseni oli hyvää päivisin, jopa työpäivien aikaan. Metsälenkeillä palauduin myös tehokkaasti. Agilityn harrastaminen oli minulle myös selvästi mieleistä. Näiden lisäksi mittauksessa näkyi levoton yöuneni, jota olin itse jo aikaisemmin epäillyt.

Mittauksen jälkeen sain kattavan analyysin ja fysioterapeutilta neuvoja asioiden korjaamiseksi. Ehdotusten perusteella olen korjannut uniergonomiaani ja lisäksi olen pyrkinyt rauhoittamaan illat itselleni ja perheelleni. Metsälenkkejä teen jatkossakin.

Vaikka tiesin mittauksen monipuolisuudesta, en aluksi ymmärtänyt kuinka paljon informaatiota omasta jaksamisesta ja elämästä sillä voi saada. Mittaus auttoi minua ymmärtämään itseäni paremmin ja suunnittelemaan omaa jaksamistani.”
Sini, 30

Close Menu